­čžá Cum s─â-mi formez obiceiuri noi? 


Titlu: Atomic Habits
Autor: James Clear 


Bun─â s─â v─â fie inima. 

  Ast─âzi vreau s─â aduc ├«n aten╚Ťia voastr─â o carte foarte bun─â despre schimbarea obiceiurilor, despre succes ╚Öi evolu╚Ťie. 
  

S─â purcedem la treab─â. 

1. Noi credem c─â pentru a ajunge oameni de succes e nevoie s─â facem eforturi dramatice, care s─â atrag─â aten╚Ťia tuturor, c├ónd de fapt lucrurile stau diferit. Obiceiurile mici produc schimb─âri mari. 
2. Succesul este produsul rutinei zilnice ╚Öi nu al schimb─ârilor f─âcute o singur─â dat─â ├«n via╚Ť─â. Deci, rezultatul este m─âsura gradat─â a obiceiurilor noastre. 
  Atingerea unui obiectiv, s─â spunem c─â vrei s─â sl─âbe╚Öti,  ├«╚Ťi schimb─â via╚Ťa doar pe moment, ceea ce trebuie s─â faci este s─â te ├«ndr─âgoste╚Öti de procesul evolutiv ╚Öi nu de rezultat, adic─â s─â devii genul de om care m─ân├ónc─â s─ân─âtos. 
  3. Obiceiurile sunt atomii vie╚Ťii noastre. La prima vedere, aceste procese par mici ╚Öi nesemnificative, dar ├«n timp ele se sprijin─â unele pe altele ╚Öi produc mai schimb─âri. 
  4. Schimbarea obiceiurilor este dificil─â din dou─â motive: 
a)  ├«ncerc─âm s─â schimb─âm ce nu trebuie
b) ├«ncerc─âm s─â ne schimb─âm obiceiurile ├«ntr-un mod gre╚Öit. 
De ce?
    Pentru c─â majoritatea oamenilor nu iau ├«n calul ,,schimbarea de identitate" atunci c├ónd decid s─â evolueze. 
  ├Än loc de ,,citesc dou─â pagini pe zi"  ├«ncearc─â s─â devii genul de om care cite╚Öte. ├Än loc de "sl─âbesc 5 kg" ├«ncearc─â s─â devii genul de om care m─ân├ónc─â s─ân─âtos.
   Evolu╚Ťia implic─â "dezv─â╚Ť" ╚Öi e destul de greu s─â te ╚Ťii de un lucru atunci c├ónd nu ╚Ťi-e clar: pentru ce lup╚Ťi, ce vrei s─â devii sau care ├«╚Ťi sunt pricipiile ╚Öi valorile. 
   5. James Clear propune 4 pa╚Öi mici prin care ├«╚Ťi po╚Ťi forma obiceiuri noi. 
       Toate obiceiurile trec prin 4 etape: 
    Indiciu- dorin╚Ť─â- reac╚Ťie- recompens─â.

Pas. 1 Indiciu trebuie s─â fie vizibil.
Pas. 2 Ac╚Ťiunea trebuie s─â fie atractiv─â
Pas. 3 Ac╚Ťiunea trebuie s─â fie u╚Öor de executat. 
Pas. 4 Ac╚Ťiunea trebuie s─â ofere satisfac╚Ťie. 

Cum s─â-mi formez obiceiuri noi? 

1. ├Äntocme╚Öte "Fi╚Öa de evaluare a obiceiurilor". Ce ├«nseamn─â asta? 
S─â scrii o list─â cu obiceiurile tale zilnice. 
Mă trezesc, fac duș, beau o cafea, așez hainele, plec la muncă, vin acasă, stau la TV
2. Roste╚Öte cu voce tare ceea ce urmeaz─â s─â faci. De exemplu: M├óine la ora 12 merg la po╚Öt─â s─â pun coletele. Asta spore╚Öte ╚Öansele ca tu s─â te ╚Ťii de cuv├ónt. 
3.  Mul╚Ťi oameni cred c─â le lipse╚Öte motiva╚Ťia, dar le lipse╚Öte precizia. 
   Ca s─â-╚Ťi inoculezi un obicei nou trebuie s─â fii precis. Completeaz─â fraza:  Am s─â[ac╚Ťiune] la [momentul] ├«n [locul]. 
  V─â dau un exemplu din via╚Ťa mea. Am s─â fac exerci╚Ťii de dic╚Ťie 5 min, ├«n fiecare sear─â de la ora 7, pe balcon. De ce? Ca s─â devin genul de om care poate fi ├«n╚Ťeles de ceilal╚Ťi ╚Öi care se exprim─â cursiv ╚Öi corect. 
4.  Stratificarea rutinei. Pasul acesta ├«mi place foarte mult. 
Tot ceea ce trebuie s─â faci e s─â lipe╚Öti obiceiul nou l├óng─â unul vechi.  Completeaz─â fraza: Dup─â [Obicei curent] am s─â [Obicei nou]. 
  Exemplu: Dup─â ce fac [du╚Ö diminea╚Ťa] am s─â [meditez 5 min]. 
5. Fii creatorul mediului ├«n care tr─âie╚Öti, nu un simplu consumator. Contextul este un indiciu. 
  Dac─â vrei s─â consumi mai multe fructe: a╚Öeaz─â-le la vedere. Dac─â vrei s─â bei mai mult─â ap─â: pune sticle de ap─â pe mas─â, pe canapea, l├óng─â pat ╚Ö.a.m. d. Dac─â vrei s─â cite╚Öti ├«nainte de culcare: pune o carte pe pern─â. 
6. F─â-╚Ťi prieteni cu obiceiuri pe care ╚Ťi-ai dori s─â le ai ╚Öi tu. Evolua╚Ťi ├«mpreun─â. Mediul cultural ├«n care tr─âim determin─â ce fel de comportamente ni se par atractive. 
7. Ca un obicei s─â devin─â parte din noi trebuie s─â treac─â cele 4 stadii. Unul dintre ele este extrem de important: Recompensa. 
Folose╚Öte strategia "agrafelor de birou". 
Ce ├«nseamn─â asta? 
   Pentru fiecare lucru dus la cap─ât, noteaz─â progresul. Cite╚Öti dou─â pagini ├«n diminea╚Ťa aceasta: scrie un X ├«n calendar. Ai f─âcut exerci╚Ťii? Noteaz─â. Un jurnal zilnic nu ar strica  
C├ónd nu mai g─âse╚Öti pl─âcere ├«n ceva, schimb─â tactica de recompensare nu obiceiul. 
8. Repeti╚Ťia e mama ├«nv─â╚Ť─âturii. Frecven╚Ťa face diferen╚Ťa ╚Öi nu cantitatea. 
   ├Än fiecare zi 2 minute e mai bine dec├ót o dat─â pe lun─â ╚Öi mult. 
  Meditez 2 min. Scriu ├«n jurnal 2 min. ├Änv─â╚Ť dou─â neologisme pe zi, etc. 
9. Charles Goodhart spune: ,, C├ónd m─âsura  ├«n sine devine scop, ea nu mai este corect─â". 
  Progresul este satisf─âc─âtor atunci c├ónd scopul final nu este "un num─âr", ci schimbarea identitar─â, deprinderea unei noi atitudini.

With love, dimine╚Ťi t├órzii! 
  Dac─â ╚Ťi-a pl─âcut acest articol d─â-i share ├«n comunitatea ta. 


 

Comentarii

NOUTĂȚI