st─ârile intense ­čÜź

 

Titlu: st─ârile intense

Editura: casa de pariuri literare

Autor: Oana C─ât─âlina Ninu

 

    



      OANA C─éT─éLINA NINU a debutat editorial ├«n 2005 cu volumul Mandala la Editura Vinea. ├Än anul 2018 public─â la Editura Casa de Pariuri Literare volumul cu titlu St─ârile intense.

St─ârile intense sunt mi╚Öcare, ap─âsare, ac╚Ťiune. "D─âm p─ârul pe spate; corpurile noastre se ├«ntind; te str├óng cu p─ârul; pumnii str├ón╚Öi; rotulele se lipesc; a umple; a lovi; ne desfacem".

  Cuv├óntul are o textur─â grea,  alunecoas─â, violent─â ╚Öi vine ├«n contrast cu tu╚Öa fin─â a imaginilor care permit redarea minu╚Ťioas─â a detaliilor din spatele aparen╚Ťelor fiin╚Ťei umane ,,schel─âria putred─â din piept”.

 A╚Öa cum ├«n Las Meninas, Diego Vel├ízquez prin accente ro╚Öii conduce ochiul ├«n zigzag, prin firul violen╚Ťei pe care Oana C─ât─âlina Ninu ├«l poart─â ├«n poezia sa ne face s─â tr─âim acest "zigzag interior".

 

 St─ârile intense vorbesc despre gr─âdina emo╚Ťiilor. Dup─â ce se deschide lumea interioar─â a c─âr╚Ťii ni se dezv─âluie o lume colorat─â ╚Öi coagulat─â de tema prezent─â ╚Öi-n primul volum, Mandala, "durerea ne face mai frumo╚Öi".”

   ├Än primul volum apare ├«ntrebarea: Ce este via╚Ťa? ├Än St─ârile intense poeta r─âspunde acestei ├«ntreb─âri ├«ntr-un mod indirect ,,nu a╚Ötep╚Ťi dec├ót s─â treac─â/ via╚Ťa noastr─â o uria╚Ö─â floare de cactus japonez" . Aceast─â compara╚Ťie a vie╚Ťii cu floarea de cactus poate denota fie faptul c─â omul ╚Öi-o tr─âie╚Öte de cele mai multe ori f─âr─â a fi con╚Ötient de fragilitatea ei ╚Öi trece prin ea f─âr─â a-i oferi o mai mare aten╚Ťie, fie face referire la aceast─â ne├«ncetat─â trud─â de a ne ap─âra de tot ce ne ├«ncojoar─â prin spinii pe care ├«i brod─âm la exterior.

    ├Änainte de a scrie acest volum pare c─â Oana C─ât─âlina Ninu a ├«nchis toate st─ârile la interior apoi, le-a redat libertatea dup─â ce le-a lipit de cea mai lucid─â con╚Ötiin╚Ť─â. Poezia este construit─â atent ╚Öi-n echilibru. Contrastele tonale ╚Öi punctele focale fac cititorul s─â se simt─â implicat.

  Perspectiva pesimist─â asupra vie╚Ťii cro╚Öetat─â ├«n imagini grele, ├«n revolta contra limbajului dat ╚Öi mai ales ├«n temele pe care le trateaz─â precum moartea, via╚Ťa, disperarea, reprezint─â ├«ncercarea de a diseca sufletele. ,,Sentimentul c─â ne-am tr─âit via╚Ťa ne apas─â ca o pern─â imens─â peste fa╚Ť─â".

 Dramatismul provine din mixarea tr─âirilor ├«n opozi╚Ťie ╚Öi a imaginilor ce intervin ca un contrapunct. ,,╚Öi totul o s─â fie bine/ ╚Öi nu o s─â m─â mai trezesc/ o funie rezistent─â ma╚Ťe grunjoase f─âcute ghem/ o s─â trag de el p├ón─â ce mi se va ├«ncol─âci ├«n jurul g├ótului”. Tensiunea este sporit─â de ilustra╚Ťiile ce ├«nso╚Ťesc textul. Ilustra╚Ťiile Arabellei Krebs au for╚Ťa de a hipnotiza.

  A╚Öa cum ├«n tabloul Jocuri de copii, Bruegel cel B─âtr├ón, ├«ntr-o lume a talme╚Ö-balme╚Öului ocupat─â de cei mici, a╚Öeaz─â pe ,,Acrobat” cu capul ├«n jos, tocmai pentru a sublinia ╚Öi mai mult opozi╚Ťa crud-inocent. Tot a╚Öa ilustra╚Ťiile Arabellei Krebs prezint─â pendularea sufleteasc─â a unui eu liric p─âtruns de st─âri intense ├«ntr-o lume pozi╚Ťionat─â cu susul ├«n jos la interior. „dar via╚Ťa noastr─â deja s-a terminat/ cruzimea nu ne mai poate spune nimic.../ scuip─âm be╚Ťivii din gar─â lovim cu pietre copiii schilozi din metrou/ pentru c─â avem sufletele ╚Ť─ând─âri".

   Discursul poetic din Mandala este unul precis, terifiant, aspru ╚Öi ├«n care se g─âse╚Öte foarte mult─â fermitate, hot─âr├óre, ├«ncredere. ├Än St─ârile intense discursul sufer─â o mic─â nuan╚Ťare, ceva diferit apare,  ├«╚Öi face loc vulnerabilitatea, nevoia de a se oglindi ├«n altcineva pentru a se vedea pe sine, frica de a e╚Öua sau de a gre╚Öi, sentimentul de ├«ndr─âgostire ,,├«ncercarea disperat─â de a m├óng├óia ├«n permanen╚Ť─â ceva” ╚Öi o continua lupt─â cu nesiguran╚Ťa ,,pentru c─â suferin╚Ťa ne face mai frumo╚Öi”.

    Teama de a e╚Öua apare ├«n Mandala ca o certitudine ,,nimic nu poate fi mai trist dec├ót o toc─âni╚Ť─â de ceap─â re├«nc─âlzit─â/ ╚Öi siguran╚Ťa c─â ╚Ťi-ai ratat via╚Ťa tocindu-╚Ťi coatele la masa de scris”, iar ├«n St─ârile intense apare ca o incertitudine ,,╚Öi totul o s─â fie bine/ ╚Öi nu o s─â-mi ratez via╚Ťa”.

    Iubirea nu putea fi altceva dec├ót o stare intens─â ,,dincolo ne ╚Ťinem de m├ón─â/ pentru c─â reclamele ╚Öi fotografiile o fac ├«n locul nostru". ,,Te iubesc ca un ╚Öobolan care ├«╚Öi recunoa╚Öte conducta/ ca o bucat─â de gresie lipit─â de ciment/ ca un muncitor tr─âg├ónd din chi╚Ötoc pe-ascuns/ ca o liposuc╚Ťie cu fir metalic r─âzuind coapsa p├ón─â la os”. ╚śobolanul ,,nes─âtul, prolific, nocturn”, simbol htonian, juca un rol important ├«n civiliaza╚Ťia mediteranean─â, ├«nc─â din epocile preelenice. Apollo este evocat cu numele Smintheus, cuv├ónt derivat din sminthos care ├«nseamn─â ╚Öoboloan. ╚śobolanul simbolul celui care iube╚Öte ca un smintit, cel care distruge sau cel care ap─âr─â. ,,Dragostea noastr─â n-ar fi dec├ót ├«mbr─â╚Ťi╚Öarea str├ómb─â a doi handicapa╚Ťi” sau ,,dependen╚Ťele noastre tr─âite p├ón─â la autodistrugere”.

  Violen╚Ťa din st─ârile intense ale Oanei C─ât─âlina Ninu este imagine brutal─â, furioas─â, sarcastic─â dar ╚Öi puternic─â, necontrolat─â, o for╚Ť─â dezl─ân╚Ťuit─â care se manifest─â pentru a se elibera ╚Öi pentru a elibera. Frumuse╚Ťea poeziei sale este revelat─â de sinceritate brut─â de care d─â dovad─â ,,am putea scrie despre fericire […] dar nimeni nu crede ├«n frumuse╚Ťe/ nimeni nu crede ├«n fericire/ dar totu╚Öi credem ├«n dragoste ├«n via╚Ť─â/ ├«n tinere╚Ťea pe care o str├óngem ├«n bra╚Ťe/ ca pe p─âpu╚Öa de c├órp─â cu ochii sco╚Öi”.

   Exist─â numeroase mituri ├«n care salivei i se recunoa╚Öte calitatea de lichid seminal. Nenum─âra╚Ťi eroi sunt n─âscu╚Ťi din saliva unui Zeu. Simbol al creativit─â╚Ťii ╚Öi al distrugerii. Ea reune╚Öte sau separ─â, vindec─â sau nimice╚Öte, alin─â sau ultragiaz─â ,,saliva ca un prag ├«ntre mine ╚Öi ,,st─ârile intense”.

  Cel de-al doilea volum al Oanei C─ât─âlina Ninu este sculptura visceral─â a aceea ce este omul ├«n forma sa pur─â, f─âr─â nici o urm─â de cosmetizare, de mascare a ceea ce poate displ─âcea din varii motive, impuse sau nu, de societatea ├«n care tr─âim. St─ârile inconfortabile pe care le treze╚Öte ├«n cititor au rolul de a-l face s─â tr─âiasc─â cu adev─ârat pentru c─â, dup─â cum spune primul poem al st─ârilor intense ,,mi-am luat ceva timp s─â-mi dau seama c─â dac─â am vrut ceva vreodat─â/ a fost pur ╚Öi simplu s─â tr─âiesc”.  



 Pute╚Ťi cump─âra cartea de aici.

     With love dimine╚Ťi t├órzii. 

Comentarii

NOUTĂȚI